černé ovce

Značka prodavač aneb reportáž pro ČT

Autor: . | Článek na téma: Byznys, Nezařazené

Proč má značka Prodavač tak špatnou reputaci?
Dostal jsem příležitost vyjádřit se ke špatné reputaci značky Prodavač! Reportáž je věnovaná problematice přístupu prodavačů k zákazníkům v České republice! Jak je možné, že je tak málo profesionálů. A potkáváme je tam, kde bychom je ani nečekali. V době, kdy firmy potřebují prodávat své produkty a zboží. V prostředí superkonkurence!
V online světě, kde se pověst obchodů šíří opravdu rychle?

Jaký je důvod toho, že je tak málo kvalitních prodavačů?

Dříve jsem hledal příčiny v neschopnosti jedinců, jejich motivaci či neznalosti umění prodeje. Neměli možnost se učit od svých vzorů. Naprostá většina si myslí, že být prodavačem, není nic významného. Spíše naopak. Značka, která nemá velkou budoucnost. Možná ten z nich, kdo se stane manažerem nebo obchodníkem v korporátním obchodě. Ale prodavač, který stojí za pultem? Proč se tak málo inspirují z řady českých úspěšných seriálů z první republiky. Všichni rádi sledujeme ty příjemné, kultivované a galantní obchodníky. Kde se ztratila radost z prodeje a komunikace se zákazníkem? Proč není zájem prodávat a budovat si vztahy? Kde se vytratila empatie a pochopení druhých? Co hodnoty? Pocit z toho, že něco děláme pro druhého?

Osobně jsem přesvědčen, že mnoho prodavačů nemá radost z toho, co dělá. Víru v to, co dělají. Smysl své práce. Důvěru v sebe, ve svůj talent, ale i v to, co prodávají. Podceňují svou roli a hodnotu. Zapomínají na svůj vzhled, image a to, co z nich dělá příjemnou osobnost. Umění prodávat je nejen o přirozenosti, ale i o celoživotním studiu tohoto umění. Jedná se schopnost, o měkkou schopnost, kterou lze rozvíjet. Někteří zapomněli, že osobní komunikace mezi lidmi je nenahraditelná a prodavač má příležitost uspokojovat přání a potřeby druhých. Jako lékař, kuchař nebo řidič autobusu. Mohou zažít radost zákazníka, že dobře nakoupil, splnil si svůj sen. Stát se někým, kdo se o zákazníka zajímá. Možná bude jeden z mála, který mu vyjádří empatii. Hledejme odpovědi, proč tolik zákazníků hledá malé krámky s vstřícným a upovídaným prodavačem, který vás zná a komunikuje s vámi o tom, o čem chcete. Pozorujme i to, jak rychle roste internetový prodej. A problémy s ním spojené.

Dalším faktorem, který má velký vliv na kvalitu této značky, je přístup a nepochopení role majitele a zejména manažera. Manažer je zodpovědný za proces řízení a vedení svého týmu. Jejich rozvoj. Profesionalitu. A také kontrolu toho, jak se chovají k zákazníkům. Musí je získat pro tyto změny. Vytvořit jim podmínky. Vysvětlit jim smysl jejich práce. Podporovat je v praxi. Vést je k zodpovědnosti a sebereflexi. Vytvářet smysluplné a motivační podmínky. Vybírat vhodné lidi. Být příkladem. Zajímat se o to, co se děje s jeho prodejnou, týmem a zbožím, i když není „na place“.

Mé závěry a doporučení:
Pokud jste v roli prodavače nebo obchodníka, využijte  příležitosti být profesionálem. Odlišujte se rozvojem a profesionalitou. Bude vás málo a velký nedostatek. Půjdete raději k někomu, kdo je profesionální nebo začátečníkovi? My zákazníci toužíme po péči a chceme, aby se o nás někdo staral, rozuměl nám a dával nám najevo, že o nás má zájem. Můžete být velmi rychle potřební a konkurenceschopní. A to hned! Vzdělávejte se. Učte se umění prodeje a psychologie. Učte se jazyky. Ukažte, co umíte a požadujte za to vyšší odměnu. Přinášejte zaměstnavatelům hodnoty. Naplňte roli toho, kdo umí prodávat. Budujte si značku profesionálního prodavače. Máte šanci, že si vás někdo všimne.

Share Button

Václav Šlapák

Trenér, kouč, manažer a spoluzakladatel společnosti Skills, spol. s r.o. Více než 20 let se věnuje obchodu, podnikání a pomáhá mnoha firmám a jednotlivcům, rozvíjet svůj potenciál pro úspěch v obchodování. Vytvořil i unikátní systém testování kompetencí úspěchu a jeho záměrem bylo založení asociace profesionálních obchodníků APO, která buduje dobré jméno obchodu.

Komentáře: