Osobní Marketing

Jak vznikal obsah semináře Osobní marketing…

Autor: . | Článek na téma: Osobní marketing

Naše životy vymezují rozhodnutí. Budování osobní značky patří k jednomu z důležitých rozhodnutí v životě těch z nás, kteří chtějí maximalizovat svůj potenciál a potřebují ve svých profesních i osobních rolích být viděni. V době, kdy jsem plánoval tvorbu semináře Osobní marketing, jsem oslovil řadu svých přátel, kolegů i zákazníků s otázkou, zda nějakým způsobem budují svou značku. Většina oslovených nevěděla, co se pod tímto pojmem skrývá a naprostá většina z nich, po detailnějším vysvětlení, sdělila, že si značku nebudují. Z toho vyplývá, že většina lidí cíleně a strategicky svou značku nebuduje a nemá nad ní kontrolu. Toto mě výrazně inspirovalo k přípravě semináře a navazujícímu  koučování pro všechny ty z nás, kteří chtějí mít značku jménem JÁ pod svou kontrolou a pracovat na jejím rozvoji. Budování vlastní značky je takový způsob myšlení, sebeprezentace a jednání, které nám dává možnost i příležitost zároveň, řídit vlastní život směrem, kterým chceme a stát se tím, kým se chceme stát. Někteří z nás se stanou značkou, aniž to nějak cíleně budují a někteří by se možná chtěli značkou stát, ale nikdy se jí nestanou. Ostatní tuto otázku zatím nechají plynout bez nějakého hlubšího zamyšlení nebo jí prostě vůbec neřeší. Vynechme teď na chvíli celebrity, osobnosti ze společenského života, lidi, kteří mají původ, významný talent nebo patří do světa showbyznysu a podívejme se na zaměstnance firem, manažery, obchodníky, učitele, zástupce institucí, podnikatele a všechny ty, kteří na své značce potřebují pracovat a hlavně jí chtějí zviditelňovat. Všichni jsme se jistě potkali s pojmy jako branding, odlišovat se, konkurence, úspěch, sebeprezentace, cílová skupina nebo strategie, které se často objevují v marketingu. A také si všímáme, jak rychle se o nás někdo může dozvědět, v době internetu, sociálních sítích a youtube.

Budovat svou značku znamená, přemýšlet o sobě, o tom, čím chci být, co umím, čím se odlišuji, jaké mám hodnoty a v čem mohu být zajímavý na trhu. Mohu uvažovat i o tom, že budu tím, kým ještě nejsem. A aniž si to člověk uvědomí, postupně převezmu osobní odpovědnost za to, že se stanu tím, kým si přeji stát. Jakmile převezmeme odpovědnost za to, kým jsme nyní a kým bychom se chtěli stát, maximalizujeme svůj potenciál a nasměrujeme své úsilí směrem, pro nás smysluplným a přínosným. Začneme na sobě mnohem více pracovat, sledovat se, zkoumat, ptát se druhých a hledat. Co může být krásnějšího, než poznávat sám sebe. Stáváme se člověkem, který si uvědomuje sám sebe, své hodnoty a mnohdy i své naplnění.

Pro mne osobně budování značky dává nejen směr a smysl, ale především energii a motivaci. Nedávno jsem řekl na semináři, že se nemohu dočkat rána, abych mohl pracovat na tom, co chci já a po čem sním. Branding je ovšem i o potřebách cílové skupiny, která mne zajímá. Mnoho účastníků mých seminářů je překvapených, že cílová skupina nejsou jen zákazníci, ale i můj nadřízený, kolega v práci, přátelé, rodina či všichni budoucí zaměstnavatelé. Pokud znám tyto jejich potřeby a dám je do kontextu s mými schopnostmi, vytvořím prodejní nabídku, která může být nejen zajímavá a hodnotná pro zákazníka, ale i odlišná na trhu vůči konkurenci.

Odlišnost je dnes klíčový pojem a kdo je odlišný má mnohem větší šanci uspět, prosadit se a dělat to, co jej baví. Jde o odlišení se a ti, co to vědí, jsou již nyní vidět.  Žijí naplno své hodnoty, svůj talent a přirozenost. Jde o více „než“ sebeprezentaci, vizuální či verbální identitu, ale o schopnosti se aktivně zapojit do dění okolo své značky. Někdo na posledním semináři všem sdělil, že už nesleduje zprávy, nečte noviny a neztrácí čas zbytečnými diskusemi, ale dělá to, co ho baví, co chce dělat a co ho jednou bude živit. Hovoříme také o strategii, taktice a účinných metodách, ale v tomto neustále měnícím se prostředí, je branding více uměním, hrou s dojmy a myšlením v hlavách těch, kterým něco nabízíme.

Závěrečná myšlenka

Stáváme se nyní umělcem svého osudu. Ať už básníkem, který o sobě píše, nebo malířem, který sám sebe vizualizuje nebo architektem, který si buduje své kontakty a vztahy. Stáváme se vědomým tvůrcem vlastního života. Přeji všem mnoho štěstí, úspěchu a odvahy na cestě budování své značky. Staňte se členy klubu osobních značek!

Share Button

Václav Šlapák

Trenér, kouč, manažer a spoluzakladatel společnosti Skills, spol. s r.o. Více než 20 let se věnuje obchodu, podnikání a pomáhá mnoha firmám a jednotlivcům, rozvíjet svůj potenciál pro úspěch v obchodování. Vytvořil i unikátní systém testování kompetencí úspěchu a jeho záměrem bylo založení asociace profesionálních obchodníků APO, která buduje dobré jméno obchodu.

Komentáře: